R. Kelényi Angelika A ​grófnő árnyékában (Az ártatlan 1.)


Hol hallottam róla, mi indított arra hogy elolvassam:
Nem meglepő módon erre a könyvre is a molyon figyeltem fel, a sok pozitív értékelés illetve témája (történelmi regény)  miatt. Mostanában tényleg nagy kedvet kaptam a magyar írók munkáihoz. Mielőtt elkezdtem volna a Shirzan-t kicsit féltem, hogy túl nagy elvárásokat támasztok vele szemben, és majd csalódni fogok. Már-már hajlottam arra, hogy először inkább ezt olvasom, hiszen R. Kelényi Angelika már tapasztalt írónő, nála úgymond több a garancia, hogy valóban jó könyvet ír. Ehhez képest a Shirzan sokkal jobban tetszett, de ezzel együtt nem mondanám, hogy ez olyan rossz könyv volt, sőt.

A tartalmáról/fülszöveg: 
"1609 októberében Fabricius Flóra, a pozsonyi orvos lánya Báthory Erzsébet udvarába érkezik, hogy megkeresse eltűnt nővérét. Ha tudta volna, mi vár rá, talán útnak sem indul.
Ám hamarosan megtanulja, semmi sem az, aminek látszik, és semmi sem biztos, csak a halál. Ki mozgatja vajon a szálakat? Ki az, aki befolyásolja az eseményeket, és a gyilkolástól sem riad vissza?
Minden erejére szüksége van, hogy legyőzze az akadályokat és kibogozza a sötét titkot, melyet a csejtei vár falai rejtenek. 
Egyetlen emberre számíthat csupán, az Itáliából érkezett, kétes jellemű, mégis rendkívül vonzó férfira, akiről azt sem tudja pontosan, hogy kicsoda, és azt sem, miért segít neki.


R. Kelényi Angelika, Terézanyu-díjas írónő 17. század elején játszódó regénye kalandos, izgalmas, és vérfagyasztó történetet mesél el. Ahogy azt már megszokhattuk, írása nem nélkülözi a romantikát, a politikai cselszövést és a korhű történelmi háttér megjelenítését sem."

Véleményem általában az egész könyvről:
Összességében jó könyv, szimpatikussá és érdekessé váló főszereplőkkel, érdekes történelmi háttérrel. A történelmi kor megjelenítése érzékletes, sok háttérmunkáról árulkodik, bár be kell vallanom annyi ismeretem nincs a korról hogy hitelességét igazolni tudjam. Mind a pozsonyi, mind a csejtei részek leírása igazán élethőre sikerült. A szereplők bemutatása a főszereplők esetében élethűre sikerült, azonban a mellékszereplők személyisége némileg kiforratlan, nem átérezhető (? lehet ezt személyiségre mondani? de így érzem szóval mindegy) volt. Mármint nem tudtam ilyen embereket elképzelni, és ez zavart.

Hangulata, atmoszféra:
Kicsit sötét, és bajlós. Szinte érzi az olvasó végig, hogy ebből semmi jó nem fog kisülni.

Ami nagyon tetszett benne:
A helyszínek leírása. Ezek nagyon élethűre sikerültek, könnyedén oda tudtam magam képzelni polgári házba, palotába és kunyhóba egyaránt.

Ami nem:
A negatív szereplők bemutatása. Hogy nem igazán tudtam ilyen embereket elképzelni. Az ő viselkedésüket kicsit sem tudta számomra érthetővé tenni az írónő. Pont emiatt a cselekmény gerincét  adó rejtély megoldása is kicsit keserű szájízt hagyott maga után. Nem szeretem, ha lelepleződik egy könyvben a nagy titok, "A" rejtély, és én azt érem, hogy: ennyi? Ezért volt minden? Mármint .... a bejegyzés végén a továbbra kattintva spoileresen....
Emellett Báthory Erzsébet bemutatásától is többet vártam. Jól érzékelteti a könyv a személyiségének kettősségét, a pletykáknak táptalajt adó ellentmondásait, de kicsit sem oldja fel ezeket, vagy mutatja be, hogy milyennek képzeli őt igazából az írónő. Értem, hogy csak Flóra szempontjából látjuk az eseményeket, és ezeket ős sem tudja, de ez hiányérzetet hagyott számomra. Elfért volna egy-két rövidke, csak Erzsébetre fókuszáló fejezet, ami valahogy nem is tudom - kontextusba helyezi őt, amiben összeáll az alakja egy karakterré, hogy ne csak ellentmondó darabkákat, töredékeket lássunk. A valóságban nem láthatunk tisztán - kevés a hiteles adat, de arra kíváncsi lettem volna, hogy itt voltaképp ki is ő. 

Külcsín (kívül-belül):
Csinos könyv, nagyon ötletes a megoldás ezzel a képkerettel. Belsőleg is szép, jó a betűtípus, betűméret, lapvastagság, papírszín és a könyvméret is.

Belbecs (nyelvezet, fogalmazás és hasonlók):
A nyelvezet is rendben volt, helyesírási vagy tördelési hibát nem vettem észre.

Értékelés:
Most kicsit bajban vagyok. Összességében tetszett a könyv, érdekel a folytatás, de mégis - kicsit csalódott vagyok. Többet vártam. Pedig erre nem hype-oltam magam annyit mint a Shirzan-ra, de mégis. Angelika sokkönyves írónő, azt hittem ez valami etalon lesz vagy nem is tudom. Egyedi történet de minőségben mégis átlagos. A molyon közvetlenül az olvasás után négy pontot adtam, de most, hogy ülepedtek bennem az olvasás élmenyei, csak:
6,5/10
Mindenesetre a folytatásokra kíváncsi vagyok, bár kicsit tartok is tőlük. Lehet hogy az írónő Szulejmános sorozata jobban fog tetszeni. Azzal is mindenképpen teszek majd egy próbát.

Könyv adatai: 
  Szerző: R. Kelényi Angelika
  Cím: A grófnő árnyékában - Az ártatlan
  Kiadó: Álomgyár kiadó
  Kiadás éve: 2017
  Oldalszám: 410
  Forrás: saját könyv

Értékelés könyves oldalakon:
Moly: 96%

Képek később lesznek. Most nincs kedvem hozzájuk, csak össze akartam írni a gondolataimat a második kötet elkezdése előtt.

Ha már Ti is olvastátok a könyvet, osszátok meg a véleményeteket velem ezzel kapcsolatban!
A tovább után spoilerek következnek.




Szóval.
A rejtély az, hogy amint a történelemből is tudjuk, Erzsébetet ellenségei sározták be, ártatlanul ítélték el - mégpedig azért, hogy birtokaira rátegyék a kezüket. A nádor indítékait értem, erre nem kell több magyarázat. Itt a történelemhez képest többlet a hogyan, a lányok eltűnése illetve sebeikre a magyarázat. Ami mögött a dada, és Sándor alakja állt.
Viszont a dada és Sándor alakja számomra nagyon kétdimenziós volt. Adott egy dada, aki szeret gyilkolászni, azért mert csak, főleg fiatal lányokat, és szeret a szemükbe nézni haláluk közben. Ugyanakkor, egyébként éles szemű úrnőjének a személyiségében nem szúr semmi szemet, pedig féltett, imádott kisfiára vigyáz. Beleférhet, de az, ami a könyvben megjelent róla számomra kevés volt a hihetőséghez.
Sándor: született lelkiismeret nélküli pszichopata, szeret lányokat erőszakolni, de csak miután feleségül veszi őket. A testvére gyűlöli, de mégis védi, mert a testvére, az anyja, aki tapasztalt kurtizán meg nem sejt semmit. Nem áll össze.
Dorottya végkép papírmasé. Tudom, hogy sokszor a hozzánk közelálló embereket sem ismerjük igazán, de ami Flóra szemén keresztül róla megjelent az nagyon ellentmondásos és nem is tudom, kevés volt.
Ahhoz túl sokat láttunk belőlük, hogy két szóban el lehessen intézni őket, de ahhoz hogy életszerű, érthető karakterek legyenek túl keveset.
Szegény Dorottya élete, de főképp a halála olyan értelmetlen volt. Van ez így a valóságban is, de mégis, hiányérzetem van ezekkel a dolgokkal kapcsolatban.
Szerintetek?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kedves Hozzászóló!

Nagyon örülök minden hozzászólásnak, és éppen ezért nem szeretnék semmilyen hozzászólás korlátozást bevezetni. De egy bejegyzés kapcsán kialakuló beszélgetést sokszor nehéz nyomon követni, ha már a sokadik "Névtelen" ír hozzászólást.

Ezért ha nincs goggle fiókod / open ID-d stb. kérlek: használd a megjegyzés írása mint: név/URL opciót!

AZ URL-hez bármely oldalt linkelhetsz, pl a moly.hu profilodra mutatót is!